Jak obliczyć średnią ocen na koniec roku?

Oceniając uczniów i ich postępy w nauce, przeprowadzane przez nauczycieli, należy brać pod uwagę wiele czynników. Do nich z pewnością należy zdolność ucznia do zrozumienia przedmiotu i wyjaśnienia go mniej lub bardziej wyraźnie w formie pisemnej lub ustnej. Dlatego ocenianie staje się zadaniem pełnym odpowiedzialności. W trakcie nauki dziecka mogą zdarzać się wzloty i upadki, ale na koniec należy wystawić tylko jedną ocenę z danego przedmiotu.

Średnia ważona ocen numerycznych

Powszechnie stosowaną metodą obliczania średniej ocen w celu uzyskania pojedynczej oceny umieszczanej na świadectwie jest metoda średniej ważonej. Przedstawiamy to na poniższym przykładzie. Chcesz uśrednić oceny otrzymane z trzech pytań z geografii, aby dowiedzieć się, jaką ocenę końcową będziesz mieć na swoim świadectwie. Załóżmy, że uzyskane oceny to 4, 5, 3. Chcąc obliczyć średnią ważoną należy dodać te wartości i podzielić przez trzy, czyli przez liczbę otrzymanych ocen. Wynik sumy wynosi 12, co podzielone przez 3, daje wynik 4. Zatem z ocen uzyskanych z geografii, możesz otrzymać w ostatecznym rozrachunku czwórkę.

Co wpływa na ostateczną ocenę na świadectwie?

Jednakże wokół średniej oceny należy wziąć pod uwagę szereg czynników, które oddziałują na ocenę końcową. Wpływ na to mają czynniki takie jak uczestnictwo w lekcjach czy zadawanie pytań podczas lekcji.

Ważne jest również aktywne uczestnictwo w projektach pozalekcyjnych oraz skrupulatność w odrabianiu zadań domowych. Wszystko to może podnieść ocenę końcową.

Czy wiesz, że …

Według socjologa Pierre’a Merle’a badania nad wiarygodnością oceniania, które rozpoczęły się w latach trzydziestych XX wieku, uwypukliły czynniki, które mogą mieć wpływ na sposób oceniania przez nauczyciela:

  • Kolejność sprawdzania prac -egzemplarze umieszczone w pierwszej części są oceniane łagodniej niż kolejne. Jeśli na początku sprawdzania prac nauczyciel oceni trzy prace bardzo słabe, ocena ogólna zostanie podwyższona. Jeśli na początku ocenione zostaną trzy dobre prace, wszystkie oceny zostaną obniżone.
  • Status akademicki ucznia – gdy nauczyciele uważają, że poprawiają dobrą pracę ucznia, ocena jest zawsze lepsza. I odwrotnie, gdy nauczyciele myślą, że wystawią ocenę słabemu uczniowi, ocena jest niższa.

Oczywiście, są to wyniki badań socjologicznych, co nie znaczy, że każdy nauczyciel chce postępować właśnie w ten sposób. Często jednak zdarza się, że pewne rzeczy robimy podświadomie nie zdając sobie sprawy, jak wiele czynników wpływa na nasze działanie.